Czapki
z głów ! Maestro Nizioł !
Równie skromny co wybitny polski skrzypek , udowadnia swym dorobkiem
artystycznym nietuzinkową maestrię. 波蘭國寶 - 鲍尔泰克从什切青小提琴 -
鮑爾泰克從甚切青 - 鲍尔泰克从什切青小提琴 -
埃爾加的小提琴協奏曲 - 鲍尔泰克从什切青小提琴 -
小提琴家波蘭 - 鲍尔泰克从什切青小提琴 -
亨里克•维尼亚夫斯基1991年波兹南波兰- 鲍尔泰克从什切青小提琴 -
…
o perfekcji i nieskazitelności wykonawczej
nie ma co mówić , bo jest u mistrza
Bartłomieja - zdawać się nawet może - organiczną jego oczywistością ,
a sięgając głębiej do wrażliwości artysty na
piękno , w jego wszelkich postaciach - mutacjach , odkrywamy u niego wyjątkowy
szacunek dla słuchacza ,
genialne muzyczne kompetencje objawiające się bogatym zasobem walorów na wszystkich
poziomach artystycznych i
wiolinistycznych możliwości ,
bogatą i nietrywialną skalą
ekspresji z nutą romantycznego
żaru bez cienia nadętej emfatyczności -
cały rozległy warszat nie zakłóca
utrzymania
solidnej dyscypliny wypowiedzi -
na każdej twórczej płaszczyźnie tj :
barwa dźwięku – niezwykle szlachetna , ale rasowa i
żywa ,
a nasycenia wybitnie trafne w jej
natężaniu , niezależnie od pozycji ,
wybitnie zgode z temperaturą ekspresji .
artykulacja -
kryształowo czysta nawet w momentach ekwilibrystyki skrzypcowej , w każdej dynamice , ale zadziwiająco
przejrzysta w piano !!!
Smyczek jak celne
pióro u genialnego rysownika-robi co sobie mistrz zamarzy…e legato … come
sfumato…
dynamika -
silna i brzmiąca w forte , bez drobnych choćby - częstych u skrzypków
przeforsowań , a sforzata wręcz wzorcowe !
Piano to subtelność
i czytelność .Wszelkie subito natychmiastowe , perfekcyjnie i niezauważalnie z
wyczuciem zaaranżowane ,
bez ogonów i śladów
z poprzednich wątków .
intonacja -
o intonacji nie ma co
mówić…perfekt.
Lewa
ręka – sprężysta , elastyczna , wybitna biegłość –
brillant.
agogika
!
to dziedzina absolutnie mistrzowsko
zawiadowana przez Pana Bartłomieja w
moim odczuciu wzorcowa,adekwatne starannie dopracowane
i trafione w punkt tempa , a
rubato z uwzględnieniem nawet milisekundowych przesunięć w czasie i zawsze bardzo logiczne , energetycznie dopasowane ,
pomysłowe , ale
bez irytujących nadinerpretacji . Tu muzyka płynie zgodnie z jej naturą
– takie panowanie nad czasem to doprawdy cecha mistrzów .
współgranie - niezwykła i żywa czujność na inspirację
partnerów , oraz umiejętność dyscyplinowania grą !
interpretacje
– wydaje się że ich nie ma .
Jak to mistrz ,a nie
interpretuje ?
Przede
wszystkim posiada najcenniejszy bo
uniwersalny i ponadczasowy walor artysty wirtuoza -
ma wielki talent
muzycznej empatii wykonywanego dzieła ,
co dowodzi o jego
naturalnym szacunku dla ludzi , głębokiego uszanowania , przeczucia i
rozumienia ich indywidualenj , a także etnokulturowej poetyki -
czy to
są trywialne bardzo
miłe perełki Mozarta w
Mozart String Trio Divertimento - 鲍尔泰克从什切青小提琴 -
czy inny kaliber
ładunku- powagi muzycznej ekspresji
w Brahms Violin Concerto (Eurovision Competition1992 !)
- 鲍尔泰克从什切青小提琴 -
czy wzorcowe (za ,
które powinni być wdzięczni Anglicy) wykonanie Elgar Violin Concerto ( Live ! ) -- 鲍尔泰克从什切青小提琴 - (ilość wejść
-
- świadczy o wybitnej
odporności na arcydzieła w kulturze z kręgu cywilizacji anglojęyzcznej)
Te atrybuty pozwalają nazwać Pana Bartłomieja Nizioła nowożytnym
wirtuozem humanistą .
Frazowanie
i panowanie nad formą dzieła –
To elementy integralnie związane ze sobą , jak literatura piękna , arcydzieła filmowe
czy teatralne, sztuka oratorska itp.
słowem te dziedziny
sztuki , które relizują się w czasie , jeśli chodzi jednak o sztukę
wirtuozowską , tylko wielcy potrafią
opowiadać grą i to w
sposób , gdzie nie znajdziesz słuchaczu
nużących powtórek , gdzie puls muzyczny jest osnową,
precyzyjną i
potoczystą ,ale zawszze w tle , a muzyka płynie niezależnie delikatnie
kołysząc się na falach czasu
i zawsze adekwatnie
do kontekstu napięć wewnetrznych we
frazach ,a frazy są uszeregowane wg swej
wagi
w mistrzowsko
zakomponowanym przebiegu relacji do formy dzieła .To niezwykle komunikatywny
język !
A jeśli tak - to sądzę , że język wirtuozowski
Pana Bartłomieja Nizioła to język
uniwersalny –
Tak wielki ładunek
artystycznych umiejętności można osiągnąć tylko wówczas ,
kiedy zna się bardzo
dobrze język ojczysty…
wreszcie
zasadniczy antropologicznie element pewnej wyższości nad ootczeniem ,
wielka
muzykalność – bo ona jest z urodzenia-darem od Boga – kto ma będzie mu dane…
( w
celu oceny tego aspektu stosuję mój własny test , który nazywam testem
Poloneza,niejeden muzyk nawet okrzyczany , nie przechodzi go pozytywnie;
Przepiękne
, przepojone wielkością bezpretensjonalnej polskości polonezy uwieczniło
POLSKIE WYDAWNICTWO
PŁYTOWE DUX 对波兰的的DUX出版发行版
na
płycie - WIENIAWSKI, H.: Violin and
Piano Music (Niziol, Malicki)
Krótko
i inaczej mówiąc ,
podczas gry maestro’a nie ma cienia nudy , a paleta
doznań i wzruszeń jaką mistrz
serwuje słuchaczom
jest tyleż przejrzysta co niepowtarzalna , jedyna
i przepojona prawdziwie wizjonersko wielką uniwersalną polską estetyką .
Brawo
mistrzu!!!
PS.
Bartłomiej Nizioł gra z wieloma artystami prezentującymi różne poziomy
umiejętności i tu jego skromność ,
czasem trochę
szkodzi to w ukazaniu jego prawdziwego wizerunku , a i wielkości ,
choćby w czasie pewnego Koncertu
w
Sali Lutosławskiego , gdzie podziwiałem
kolejny talent pana Bartłomieja -
wielką psychiczną rezerwę
i
odporność na autodywersyjny opór ,
delikatnie mówiąc , źle prowadzonej orkiestry , a to są dziś rzeczy
nieodwołalne, idą w świat…
wydaje
się też , że ,, świat „ nie rozpoznaje wielu jeszcze wielkości ,często je
zagłusza (np. Elgar w początkach swej
twórczości…)
lub robi to z opóźnieniem …
Panu
Bartłomiejowi Niziołowi
z podziękowaniem
i gratulacjami za piękno dawane
ludzkości
Karykaturzysta Warszawski 2013
委内瑞拉著名的音乐教育家艾伯鲁与其倡导的音乐社会运动(El Sistema)